Czy regularnie chciałbyś mieć więcej godzin w ciągu dnia? Pomyśl tylko, jak wiele mógłbyś zrobić i ile rzeczy odhaczyć na liście rzeczy do zrobienia, siedząc za biurkiem!
Rzecz w tym, że możesz praktycznie zapewnić sobie te dodatkowe godziny, po prostu lepiej organizując czas, który masz. To takie proste!
Nazywa się to zarządzaniem czasem i aby to osiągnąć, musisz najpierw wiedzieć, co to jest, a następnie poznać wskazówki dotyczące zarządzania czasem, które pomogą Ci to osiągnąć.
A więc, co to jest zarządzanie czasem?
Jak sama nazwa wskazuje, zarządzanie czasem oznacza umiejętność organizowania swojego czasu w taki sposób, aby być efektywnym i dotrzymywać terminów. Może się to wydawać skomplikowane, ale w rzeczywistości wcale takie nie jest!
Aby osiągnąć stan zarządzania czasem, trzeba znać kilka zasad i wskazówek. Obejrzyj ten film, aby poznać kilka z nich, o których być może nie pomyślałeś.
Z ilu z tych metod korzystasz obecnie? Czy jest kilka takich, których działania nigdy nie rozważałeś? Chociaż zarządzanie czasem jest do pewnego stopnia sprawą indywidualną, istnieje kilka ogólnych wskazówek, które mogą dać Ci dodatkowe godziny, których tak pragniesz.
Omówmy te, które większość ludzi uważa za przydatne.
Zasada nr 1 - Dbaj o siebie i dobrze zaczynaj dzień
Jeśli się nie wyśpisz lub nie zjesz zdrowego śniadania przed wyjściem do pracy, będziesz strzelał pustkami! Zadbaj o siebie, a poczujesz się milion razy lepiej i będziesz w lepszym stanie umysłu. Nie da się pracować na skalistych fundamentach, a to oznacza również zapewnienie sobie wygodnej pozycji przy biurku. Zadbaj o podstawy, a reszta sama się ułoży!
Zasada nr 2 - Wyznaczaj sobie osiągalne cele
Próba zrobienia zbyt wiele doprowadzi Cię jedynie do porażki. Cele, które stawiasz sobie w ciągu dnia, muszą być osiągalne, tzn. odpowiednie do osiągnięcia przez człowieka, a nie przez istotę nadprzyrodzoną! Pamiętaj, że masz tylko jedną parę rąk.
Zasada nr 3 - Skutecznie ustalaj priorytety
Spisz listę rzeczy, które chcesz osiągnąć w ciągu dnia, a następnie uszereguj je według ważności. Najważniejsze lub najpilniejsze zadanie powinno mieć numer 1 i to na nim powinieneś się skupić w pierwszej kolejności. Pamiętaj też, że w ciągu dnia prawdopodobnie pojawią się zadania, które będą wymagały Twojej uwagi i mogą trochę namieszać na Twojej liście rzeczy do zrobienia - zachowaj spokój i dostosuj się!
Zasada nr 4 - deleguj zadania, kiedy możesz
Jeśli masz taką możliwość, nie bój się delegować zadań, na które nie masz czasu, a które ktoś inny mógłby wykonać za Ciebie, i to w lepszym standardzie. Na przykład, może masz kolegę, który świetnie radzi sobie z pisaniem raportów, i w takim przypadku możesz oddelegować raport, który musisz napisać, a tym samym uwolnić swój czas, aby skupić się na innym ważnym zadaniu.
Zasada nr 5 - Zawsze rób sobie przerwy
Może Ci się wydawać, że mówienie, byś przestał pracować i robił sobie przerwy, przynosi efekt przeciwny do zamierzonego, ale przerwy są Ci potrzebne, by lepiej się skupić. Jeśli po prostu będziesz kontynuować pracę, nie poświęcając sobie ani chwili, będziesz mieć tylko mgłę mózgową i uczucie zmęczenia. Rób sobie przerwy i odejdź od biurka w porze lunchu - dzięki temu poczujesz się o wiele bardziej energiczny przy stole konferencyjnym lub przy biurku!
Zasada nr 6 - Pracuj w blokach czasowych
Podziel swój dzień na bloki czasowe, np. półgodzinne lub godzinne, w zależności od tego, jak potrzebujesz pracować. Wyznacz sobie zadania do wykonania w tych blokach, ale upewnij się, że są one realistyczne. Powiedz sobie, że musisz wykonać to zadanie w określonym czasie i obserwuj, jak Ci się udaje! Odrobina rywalizacji wewnątrz siebie może często przynieść wspaniałe rezultaty w postaci większej liczby wykonanych zadań. Warto też pomyśleć o tym, gdzie będziesz wykonywać zadania, np. czy praca przy wielofunkcyjnych meblach biurowych jest bardziej sprzyjająca, np. współpracy z kimś bliskim?
Osiągnięcie większej ilości zadań w czasie, który mamy do dyspozycji, wymaga zorganizowania się, utrzymania energii i skupienia, a także odpowiedniego zaprojektowania biura i sposobu rozmieszczenia elementów. Na przykład, jeśli meble biurowe nie są rozmieszczone w najbardziej produktywny sposób, będziesz tracić czas. Warto o tym pomyśleć, a także upewnić się, że posiadasz wysokiej jakości meble biurowe, które są wygodne i pomocne dla tych, którzy starają się zrobić więcej w czasie, który mają do dyspozycji!