Jesteśmy zmuszeni do współpracy na nowe sposoby. Większość ludzi pracuje obecnie poza swoim zwykłym, współczesnym środowiskiem biurowym, co stawia przed nimi zupełnie nowy zestaw wyzwań.
Jeśli chcesz, aby Twój biznes Jeśli chcesz, aby Twoja firma funkcjonowała jak najlepiej podczas obecnej sytuacji związanej z koronawirusem, musisz spróbować utrzymać wszystko w jak najbardziej normalnym stanie. Jasne, nie jesteśmy w stanie usiąść wokół nowoczesnych stołów w sali konferencyjnej i omówić burzy mózgów i problemów w tej chwili, ale mamy technologią, a to oznacza, że współpraca nadal może być prowadzona, choć wirtualnie.
Coraz więcej firm prowadzi spotkania zespołów i sesje współpracy za pośrednictwem wideokonferencji, takich jak Skype czy Zoom. Zoom jest idealny, ponieważ umożliwia kilku pracownikom uczestniczenie w tej samej rozmowie i wszyscy się widzą, co sprawia, że dyskusje są o wiele bardziej "realne" i w rezultacie łatwiejsze.
Oczywiście, wirtualna Współpraca wirtualna wiąże się również z ryzykiem pojawienia się kilku problemów, podobnie jak w przypadku współpracy osobistej. To, że nie siedzicie przy meblach w sali konferencyjnej, nie oznacza, że ludzie nie będą się ze sobą nie zgadzać lub źle rozumieć!
Jeśli chcesz, aby sesje współpracy przebiegały sprawnie, aby Twoja firma mogła się rozwijać w tych trudnych czasach, musisz wiedzieć, jak radzić sobie z najczęstszymi problemami związanymi ze współpracą. Zespoły zdalne już od jakiegoś czasu muszą podejmować działania mające na celu przezwyciężenie problemów, a nam wszystkim przydałaby się nauka z ich podejście! Zobacz ten film, który zawiera kilka pomysłów.
Problemy z Internetem/Platformą
Współpraca wirtualna może łatwo stać się problemem, jeśli jeden z członków zespołu ma słabe połączenie internetowe lub po prostu nie wie, jak korzystać z wybranej platformy, np. Skype lub Zoom. Przed rozpoczęciem sesji współpracy należy sprawdzić szybkość połączenia internetowego i upewnić się, że wszyscy mają arkusz z informacją, co dokładnie muszą zrobić, aby uzyskać dostęp do platformy i jak z niej korzystać. Powinniście rozdać to wcześniej, aby każdy miał czas na przeczytanie i przećwiczenie.
Oczywiście, należy zaplanować czas, w którym wszyscy będą obecni!
Spory
Podczas sesji współpracy często dochodzi do sporów, które czasami mogą stać się gorące. Ważne jest, by wszyscy rozumieli zasady sesji współpracy, np. że jest to dzielenie się pomysłami Każdy musi być otwarty na opinie i pomysły i nie może umniejszać ani pomijać innych osób uczestniczących w sesji.
Dyskusja schodzi z toru
Kiedy mamy kilka osób dyskutujących na dany temat, łatwo jest zejść z toru i nagle zapomnieć o tym, o czym mieliśmy dyskutować. Należy wyznaczyć "przewodniczącego" lub przewodnika, który pomoże skierować rozmowę z powrotem na właściwe tory i będzie miał oko na wszelkie dyskusje, które nie są w utrzymaniu z tematem.
Pracownicy nie widzą sensu w wyrażaniu swoich pomysłów
Może się zdarzyć, że pracownicy nie widzą sensu w dzieleniu się swoimi pomysłami, ponieważ nie czują, że zostaną zauważeni lub wysłuchani. Jeśli tak jest, morale jest niskie i jako menedżer musisz coś z tym zrobić. Doceń swoich pracowników i pozwól im to zauważyć; słuchaj tego, co mają do powiedzenia, wyciągaj pomysły, które mają dla nich wartość i współpracuj ze swoimi pracownikami, zamiast mówić im, co mają robić. Robiąc to, zachęcisz do nowych pomysłów i kreatywnych rozwiązań problemów, a wszyscy będą zadowoleni.
Współpraca jest fantastycznym narzędziem, z którego firmy mogą korzystać, ale istnieją potencjalne problemy, które się z nią wiążą. Rozumiejąc je z wyprzedzeniem, można przezwyciężyć wyzwania i cieszyć się z pozytywów.