Jeśli wiesz cokolwiek o ludziach, a zakładam, że wiesz, bo sam nim jesteś, to wiesz, że aby ktoś dobrze sobie radził w życiu, musi czuć się dobrze we własnej skórze. Ten sam argument można odnieść do sytuacji w pracy: aby ktoś mógł zrobić więcej niż zwykle i naprawdę wyróżnić się w swojej pracy, musi czuć się w niej dobrze i musi ją lubić.
Zadaniem pracodawcy jest dbanie o to, by morale pracowników było wysokie. Jest to w Twoim najlepszym interesie z wielu względów.
Pracownicy o wysokim morale są bardziej produktywni, a wszyscy wiemy, co oznacza produktywność - przynoszą zyski. To jednak coś więcej niż tylko gotówka, ponieważ wydajna siła robocza oznacza także zdrowszą siłę roboczą, szczęśliwszą siłę roboczą, siłę roboczą, która będzie wpadać na kreatywne i interesujące pomysły i rozwiązania problemów.
To jest wygrana na wielu poziomach.
Istnieje wiele sposobów na podniesienie morale, ale jeden z nich, mniej znany, dotyczy uczenia się.
Tak, zachęcanie pracowników do uczenia się i rozwijania swoich umiejętności i wiedzy ma bezpośredni pozytywny wpływ na morale.
W jaki sposób uczenie się sprawia, że ludzie czują się dobrze?
Możesz się zastanawiać, jak to możliwe, skoro większość ludzi nie lubi szkoleń, ale zazwyczaj wynika to z tego, że są one obowiązkowe i wcale nie są interesujące. Czasami musimy odbyć sesje szkoleniowe, aby nauczyć się czegoś niezbędnego, np. bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Sprawianie, by takie szkolenia były jak najbardziej zabawne i angażujące, to najważniejszy sposób na przyciągnięcie uwagi i powstrzymanie kultury "nudnego uczenia się".
W tym przypadku nie mówimy jednak o obowiązkowych sesjach szkoleniowych, ale o uczeniu się przez całe życie i pomaganiu pracownikom w zdobywaniu nowych umiejętności i rozwijaniu tych, które już posiadają. Mówimy o umożliwieniu im uczenia się czegoś związanego z ich pracą, ale czegoś, co sprawia im przyjemność i o czym chcą wiedzieć więcej.
Jak to sprawia, że czujesz się dobrze? Pomyśl o czymś, co opanowałeś w przeszłości; czy czułeś się dobrze, gdy się tego nauczyłeś i rzeczywiście to zrozumiałeś? Jak się czułeś, gdy po raz pierwszy wykorzystałeś swoje nowe umiejętności? Prawdopodobnie świetnie, prawda?
Nauka pomaga nam czuć się przydatnymi, zwiększa naszą pewność siebie, a w miejscu pracy daje nam poczucie, że nasz pracodawca troszczy się o nas na tyle, byśmy próbowali dalej doskonalić nasze umiejętności.
Wszystko to może mieć fantastyczny wpływ na morale, a także pomóc wnieść nowe umiejętności i wiedzę do miejsca pracy.
To nie jest minus!
Określanie stylów uczenia się
Nie powinieneś jednak zmuszać kogoś do uczenia się czegoś, czego naprawdę nie chce się uczyć, lub w sposób, w jaki nie chce się uczyć. Może to przynieść odwrotny skutek. Każdy z nas ma swój własny styl uczenia się, a określenie typów uczniów w miejscu pracy pomoże Ci stworzyć sesje, które będą dla nich użyteczne i interesujące.
Na przykład, możesz mieć wielu wzrokowców, a to oznacza, że sesje szkoleniowe muszą być atrakcyjne wizualnie.
Może być też wielu uczących się "od ręki", a w takim przypadku sesje szkoleniowe powinny mieć charakter praktyczny, a nie teoretyczny.
Ten film jest również pomocny w poszukiwaniu sposobów nieformalnego uczenia się, które mogą być skuteczne w przypadku konkretnych pracowników.
Istnieje wiele sposobów, aby pomóc komuś w nauce. W biurze można utworzyć strefę nauki, np. miejsce z komputerami, w którym pracownicy mogą we własnym czasie lub w ramach określonego czasu pracy uczestniczyć w szkoleniach online. Można również wysyłać pracowników na konkretne szkolenia lub konferencje i prosić ich o przekazywanie zdobytych informacji pozostałym kolegom.
Można organizować wewnętrzne sesje szkoleniowe i rotować pracowników, którzy uczestniczą w nich w określonym czasie, aby zapewnić pełną obsadę biura.
Oczywiście można też pozwolić pracownikom na szkolenia poza miejscem pracy, które są finansowane przez firmę. Jest to rozwiązanie stosowane przez wiele dużych organizacji, np. dysponują one funduszami szkoleniowymi, z których mogą korzystać pracownicy chcący zdobyć określone kwalifikacje, pod warunkiem że są one bezpośrednio związane z ich obecnym stanowiskiem.
Bez względu na to, jaką drogę kształcenia wybierzesz, nie ma wątpliwości, że zachęcanie pracowników do dalszego uczenia się i rozwoju osobistego jako całości jest doskonałym czynnikiem podnoszącym morale.